Kohaerenzbildung beim Lesen von Texten: Nutzung und Funktion von Ueberblicksdiagrammen

Dateibereich 5129

2,02 MB in 7 Dateien, zuletzt geändert am 11.04.2007

Dateiliste / Details

DateiDateien geändert amGröße
anhang.pdf23.08.1999 00:00:00678,4 KB
einleitung.pdf23.08.1999 00:00:0029 KB
index.html11.04.2007 11:17:046 KB
inhalt.htm23.08.1999 00:00:002,8 KB
teil_1.pdf23.08.1999 00:00:00402,4 KB
teil_2.pdf23.08.1999 00:00:00679,2 KB
teil_3.pdf23.08.1999 00:00:00273,8 KB
The use and function of graphic organizers when reading expository texts was examined. In two experiments the text structure, the design of the diagram and the reading strategy instruction was systematically varied. 120 participants read an expository text on a computer, and process measures (reading time, navigation) as well as product measures (recall, sentence verification) were recorded. The findings show that graphic organizers foster comprehension when the text is well-structured and when the readers use the diagram to review main topics of the text. In this case the dynamic filtering of relevant topics in the diagram (so called „Fisheye Views“) also have a positive effect. The results are applicable to text- and graphic design in both electronic and print media, and to reading strategy instruction - specifically for the use of graphic organizers in texts.
PURL / DOI:
Lesezeichen:
Permalink | Teilen/Speichern
Dokumententyp:
Wissenschaftliche Abschlussarbeiten » Dissertation
Fakultät / Institut:
Fakultät für Bildungswissenschaften » Institut für Psychologie
Dewey Dezimal-Klassifikation:
100 Philosophie und Psychologie » 150 Psychologie
Stichwörter:
fisheye views, graphic organizers, reading strategies, hypertext design, text comprehension
Beitragende:
Prof. Dr. phil. nat. Heineken, Edgar [Betreuer(in), Doktorvater]
Prof. Dr. phil. Frey, Siegfried [Gutachter(in), Rezensent(in)]
Sprache:
Deutsch
Kollektion / Status:
Dissertationen / Dokument veröffentlicht
Datum der Promotion:
23.08.1999
Dokument erstellt am:
23.08.1999
Dateien geändert am:
11.04.2007
Medientyp:
Text