The context for the concept of chance – everyday experiences in classroom interactions

Prof. Dr. Steinbring, Heinz

Dateibereich 21411

1,76 MB in einer Datei, zuletzt geändert am 08.03.2013

Dateiliste / Details

DateiDateien geändert amGröße
The_context_for_the_concept_of_chance.pdf23.01.2009 10:23:361,76 MB
The paper analyses in an exemplary way how informal and formal aspects of the concept of chance are negotiated in classroom interaction. An important theoretical perspective is the relation between theory and practice in probability for getting a deeper insight in the development of the concept of stochastic randomness starting from the informal concept of chance. Two short teaching episodes dealing with games of chance in mathematics teaching are analyzed, illustrating what kind of context for the chance concept is constituted in everyday teaching. During official classroom communication, chance is mainly used as a reduced and methodically generalized notion, despite some students' critical remarks allowing for a theoretical development of this concept.
Lesezeichen:
Permalink | Teilen/Speichern
Dokumententyp:
Wissenschaftliche Texte » Artikel, Aufsatz
Fakultät / Institut:
Fakultät für Mathematik » Didaktik der Mathematik
Dewey Dezimal-Klassifikation:
500 Naturwissenschaften und Mathematik » 510 Mathematik » 519 Wahrscheinlichkeitstheorien, mathematische Statistik
300 Sozialwissenschaften » 370 Erziehung, Schul- und Bildungswesen » 373 Sekundarstufe
Sprache:
Englisch
Kollektion / Status:
E-Publikationen / Dokument veröffentlicht
Dateien geändert am:
08.03.2013
Medientyp:
Text
Quelle:
In: Acta didactica Universitatis Comenianae, 2 (1993) S. 20-32