Zur Entwicklung des Wahrscheinlichkeitsbegriffs - Bernoullis Theorem aus didaktischer Sicht

Prof. Dr. Steinbring, Heinz

Dateibereich 21223

1,12 MB in einer Datei, zuletzt geändert am 10.12.2012

Dateiliste / Details

DateiDateien geändert amGröße
Zur_Entwicklung_des_Wahrscheinlichkeitsbegriffs_JMD.pdf05.12.2008 11:45:521,12 MB
The teaching of probability, with special regard to the development of "stochastic thinking" requires a deeper consideration of pertinent applications. This is the only way to gain an appropriate understanding of the probability concept. Otherwise, however, the theoretical character of this concept is indispensable within the context of applications. Each measurement of probability presupposes this concept itself. The paper discusses these difficulties by analyzing the historical development of Bernoulli's theorem: The passage from a primarily combinatorical to a more "statistical" concept of probability requires to take into account this concept's theoretical character. The main intentions of this paper focus on an epistemological analysis of Bernoulli's theorem: this is followed by some more general didactical conclusions, which will require further investigation for concrete problems in curriculum construction.
Lesezeichen:
Permalink | Teilen/Speichern
Dokumententyp:
Wissenschaftliche Texte » Artikel, Aufsatz
Fakultät / Institut:
Fakultät für Mathematik » Didaktik der Mathematik
Dewey Dezimal-Klassifikation:
500 Naturwissenschaften und Mathematik » 510 Mathematik » 519 Wahrscheinlichkeitstheorien, mathematische Statistik
Sprache:
Deutsch
Kollektion / Status:
E-Publikationen / Dokument veröffentlicht
Dateien geändert am:
10.12.2012
Medientyp:
Text
Quelle:
In: Journal für Mathematik-Didaktik, Jg. 1, 1980, H. 3, S. 115-141